Renoir és Rozier, a szabadidő operai rendezői – Partizán Filmklub X.

🌊 Jacques Rozier filmjében egy kisfiú az iskola elől sodródik el a folyón. Jean Renoir filmjében a folyóból rántják vissza a sztenderdizált valóságba a menekülő csavargót.

🫀 A szerepjátszásban, a zenében, a barátságban, a szexualitásban olyanokat is el tud ragadni valami anarchikus erő, akiket addigi létmódjukban címek, formalizált viszonyok, hierarchiák határoztak meg. Jean Renoir egész életművében olyan együttlétek, vágyak, indulatok után kutatott, amelyektől szabadság járja át az embereket. Rendre szélsőségek felé fordult, arisztokraták, csavargók, katonák és művészek életvitelével foglalkozott, amelyben munkaidő és szabadidő nem válik el, vagy nem a termelés-fogyasztás ciklusa jelöli ki. Az akár erőszakkal, szubverzióval, őrülettel szabaddá tett idő legnagyobb rendezője volt, és a kijelölte az autonóm művészet útját a francia film következő generációjának, többek között Jacques Rozier-nek is. A SZABADIDŐ Filmklub április 25-i alkalmán az ő filmjeiket mutatjuk be. A vetítés után maradjatok a beszélgetésre, hogy megosszuk egymással a tapasztalatainkat!

➡️ Gyere el április 25-én, 19:00-re az Eötvös10-be, csatlakozz hozzánk és nézzük meg Jacques Rozier és Jean Renoir filmjeit!

📍Helyszín: 1067, Eötvös utca 10.
⏱ Időpont: 2024.04.25., 19:00

🎥 Filmek:

- Rentrée des classes (A tanítás kezdete, Jacques Rozier, 1955) '24

- Boudu sauvé des eaux (A vízből kimentett Boudu, Jean Renoir, 1932) '85

Bővebben:

Rozier az új hullám kevésbé ismert figurái közé tartozik, holott első rövidfilmje, a Rentrée des classes megelőzi például François Truffaut indulását, és azonnal színre is viszi klasszikussá váló motívumát, a spontán, gyermeki fölfedezőkedv könnyed derűjét és szenvedélyes lendületét. Egy kisfiú úgy dönt, hogy ahelyett, hogy iskolába menne úszva útnak indul: amerre a vadak várnak.

Michel Simon, a renoiri performatív szabadságvágyat leginkább megszemélyesítő színész alakítja Boudut. Talán ő is a sztenderdizált nevelési modellek elől menekülne a folyóba, de egy derék kereskedő kimenti onnan, aki kísérletet tesz arra, hogy polgárt faragjon a csavargóból. Boudu azonban ellenszegül, a minden gesztusában, mozdulatában behemótnak, állati erejűnek tűnő Simon a kereskedő és családja életmodellje ellen olyan rohamot intéz, amelyet máig megemlegetne a finom, haladó szellemű párizsi polgárság.

Az egész programot illetően kifejező, hogy micsoda hangsúllyal, a gyermeki fölfedezés nagyszabásúságának formát adó módon jelenik meg a Rentrée des classes-ban Mozart Varázsfuvolája. Renoir esetében nem nagyotmondás, hanem a művészi program egyedülállóságát leíró azt állítani, hogy mozarti alkotóról van szó. Tökéletesre csiszolt, klasszikus formában gondolkozott, képei légiesek, figurái önfeledtek, a populista francia filmkultúra csúcsán tömegeket gyönörködtetett, közben a legveszedelmesebb, legrejtetebb hatalmi struktrúrákat látta meg, és helyezte velük szembe erotikus ellenállóit.

Gyertek el április 25-én, hogy együtt nézzük meg, hogyan mutatott rá a francia film már jóval 1968 előtt a szabadidő, a szabadon elgondolt életeszmények korlátozására és pusztítására, és milyen esztétikát ajánlott föl nézői számára eszmei menedékként.

A rendezvényen kép- és hangfelvétel készül, melyet később a Partizán social felületein publikálunk. A rendezvényen való részvételeddel, illetve a rendezvény helyszínére való belépéssel hozzájárulását adod ennek rögzítéséhez. A műsor változtatásának jogát fenntartjuk!

Adatkezelési Tájékoztató Felhasználási Feltételek Impresszum